Udgivet i Inspiration

63 10 59 74 – Er det spam?

Af Bygningskultur.dk

Bank, bank… Telefonen summer midt i arbejdet, og displayet viser det kryptiske nummer 63 10 59 74. Kunne det være tømmerhandlen med besked om dine bestilte lægter - eller endnu et af de stædige salgsopkald, der bryder koncentrationen, når du har savsmuld i håret og målestokken i hånden?

Flere håndværkere, gør-det-selv-entusiaster og byggefirmaer har den seneste tid rapporteret gentagne opkald fra 63-serien. På overfladen lyder det uskyldigt: en mulig a-kasse, der vil “sikre din tryghed på byggepladsen”. Men tonen i røret og hyppigheden har fået mange til at mærke det som spam - eller i værste fald et forsøg på svindel.

I denne artikel dykker vi ned i, hvem der gemmer sig bag numrene 63 10 59 74, 63 10 59 82, 84, 88, 90 - og hvorfor opkaldene rammer netop dig, der færdes i byggeriets verden. Du får også konkrete råd til at slukke for støjen og beholde roen til at fokusere på dit projekt. Læs videre, og bliv klædt på til at sige:
“Tak, men nej tak - og nu stopper I.”

63 10 59 74 – Hvem ringer, og hvorfor opfattes det som spam?

Flere brugerrapporter på bl.a. Nummeropplysningen.dk, 180.dk og Trustpilot peger på, at telefonnummeret 63 10 59 74 tilhører ASE - A-kassen for Selvstændige. Ifølge omtalerne foretager ASE opsøgende medlemsrekruttering, hvor sælgere ringer uopfordret for at hverve håndværkere, entreprenører og andre selvstændige i byggeriets værdikæde. Opkaldene beskrives som hyppige, vedholdende og oftest uden efterladt voicemail, hvilket især generer travle fagfolk, der sjældent har hænderne fri til at besvare ukendte numre midt i arbejdet.

Når et kald kommer uanmeldt, gentagne gange og uden klar identifikation, bliver det hurtigt opfattet som spam - eller værre endnu: potentielt svindel. For gør-det-selv-entusiaster og professionelle i byggebranchen koster afbrudt koncentration både tid og penge, og bekymringen vokser, når en ukendt stemme samtidig beder om personlige eller forretnings­relaterede oplysninger. Følgende kendetegn får mange til straks at lægge røret eller blokere nummeret:

  • Gentagne opkald på skæve tidspunkter uden at der lægges telefonsvarer-besked.
  • Pres for et hurtigt “ja tak”, før man har haft mulighed for at læse vilkår eller sammenligne a-kasser.
  • Manglende respekt for et tydeligt “nej tak” eller oplysning om, at man allerede er dækket.
  • Anvendelse af flere næsten identiske numre i 63 10 59-serien, så ét enkelt nummer­blokering ikke er nok.
  • Uklare forklaringer på, hvor kontaktdata stammer fra, hvilket vækker GDPR-bekymringer.

Mønsteret bag opkaldene: 631059xx-serien og adfærden

En hurtig søgning i brugerdrevne spam-registre afslører, at 63 10 59-serien dukker op igen og igen i klagerne: 63105974, 63105982, 63105984, 63105988, 63105990 og flere endnu. Alle numrene ligger i samme nummerblok, hvilket typisk betyder, at de administreres af én og samme callcenter-løsning. Det giver virksomheden mulighed for at “rotere” mellem numre, så dit opkalds-ID aldrig ser helt ens ud - et klassisk tricks til at undgå automatisk blokering og øge chancen for, at du alligevel tager telefonen.

Brugere beskriver stort set den samme oplevelse uanset det præcise endeciffer:

  • Hyppige tilbageringninger - nogle oplever 3-6 opkald på én dag, ofte koncentreret omkring frokost eller lige før fyraften.
  • Medarbejdere, der er påklistret venlige i indledningen, men hurtigt bliver insisterende eller direkte uhøflige, hvis man ikke viser interesse.
  • Opkald, der afbrydes øjeblikkeligt, hvis man beder om dokumentation eller nævner “Robinsonlisten”.
  • Næsten ingen voicemails; tavsheden er beregnet på at få dig til at ringe tilbage af nysgerrighed.

Vil du undgå at blive fanget af nye varianter, kan du holde øje med følgende mønstre:

  1. Numre med de samme seks første cifre (631059) eller blot samme landekode +12-cifre længde dukker op umiddelbart efter, du har blokeret det sidste.
  2. Opkald, der rammer inden for 2-3 minutters intervaller, er ofte automatiseret - læg på og blokér både indgående og udgående for nummeret.
  3. Får du et nyt opkald fra et ukendt 631059xx, så antag, at det er samme kilde, og tilføj det til din spam-liste med det samme.

På den måde lærer du hurtigt at genkende “fingeraftrykket” og kan minimere forstyrrelserne, før de når at stjæle din tid og din opmærksomhed fra værkstedet eller byggepladsen.

Sådan beskytter du dig: konkrete skridt til at stoppe opkaldene

1. Blokér numrene proaktivt - Det første og mest effektive skridt er ganske enkelt at lukke røret elektronisk. Tilføj 63 10 59 74 og beslægtede numre i 631059-serien til din telefons spærringsliste, og bed evt. dit teleselskab om at blokere hele nummerblokken, hvis de tilbyder den service.

  • iOS: Åbn opkaldslisten, tryk på ⓘ ud for nummeret > Bloker denne opkalder.
  • Android: Åbn Telefon-appen, tryk på nummeret > Bloker/rapporter spam.
  • Fastnet/IP-telefoni: Log ind på selvbetjeningen og opret en regel, der afviser indgående kald fra 63 10 59 00-99.

2. Sig tydeligt fra - og brug GDPR-rettighederne - Besvarer du alligevel et opkald, så bed høfligt men utvetydigt om ikke at blive kontaktet igen, og noter tidspunkt og navn på medarbejderen. Følg op skriftligt pr. mail eller brev til organisationen og kræv:

  • Sletning af dine kontaktdata efter GDPR artikel 17 (”retten til at blive glemt”).
  • Bekræftelse på, at dit nummer sættes på intern ”ring-ej”-liste.

3. Brug de indbyggede værn og myndighederne - De fleste telefoner har spamfiltre, som bliver bedre, jo flere brugere der markerer numrene. Aktivér filtrene, meld dig på Robinsonlisten for at frabede uanmodede salgskald, og gem log over gentagne brud. Overstiger henvendelserne én gang pr. år, kan du klage til Forbrugerombudsmanden.

DokumentérHvorfor
Dato og klokkeslætBevis for vedholdende opkald
TelefonnummerIdentifikation af nummerblokken
Navn på medarbejderUnderstøtter klage eller GDPR-anmodning

4. Forbered et kort standardsvar - Jo mindre tid du bruger, jo færre chancer har sælgeren for at fastholde dig. Prøv eksempelvis:

  • “Tak, men jeg er ikke interesseret. Slet venligst mine oplysninger.”
  • “Jeg er på Robinsonlisten - venligst fjern mig fra jeres ringeliste.”
  • “Gentagende opkald uden samtykke vil blive anmeldt til Forbrugerombudsmanden.”